Laatste avonturen van Jut & Jul uit Sri Lanka

Hallo allemaal!

Afgelopen week erg druk programma gehad dus geen tijd om onze weblog bij te houden.
Bedankt allemaal weer voor het meelezen en reageren!

Reacties op reacties:

Cato: gelukkig vind ik jou niet ' beste ' maar ' hele erge lieve' Cato. Ben je al aangenomen op school?
Sas: niets te veel gezegd. Wat een fantastisch land!
Cathy: de vrouwen zijn hier ook heel erg mooi!
Kevin: nog steeds onbegrijpelijk dat jij (als Aziaat!) niet op vakantie naar Azie gaat!
Loes & Henk: wat zijn jullie een trouwe zielen! Kunnen een heleboel andere een voorbeeld aannemen. We maken vlug een afspraak ,ok?
Joyce: Zo zo, eindelijk de site gevonden! Knap hoor haha
Erica: hier zijn ook golfbanen! Haal Leen maar over!
Kees: aanrader Kees, dit land!
Trix & Els: voor jullie ook een aanrader! Jullie zullen het prachtig vinden.
Laurens: ga maar flink sparen! Dan kun je volgend jaar hier vakantie houden.
Viola, Henri & kids: over een paar jaar moeten jullie gaan. Dan kunnen de kinderen beter tegen de hitte.
Suus & Frank: wat leuk dat jullie ook meelezen en reageren. Jullie vakantie gaat nu ook opschieten.
Marco: wat heb ik toch een bijdehand broertje / neefje.
Marieke, Saskia & Cato: zullen we volgend jaar maar naar Sri Lanka gaan ipv Schotland?
Linda: veel plezier in Bangkok, schoonzus / nichtje.
Monique: bedankt, ik ben weer helemaal bij met de "hei" people.
Sanne, Dennis & Julien: van  harte gefeliciteerd met je verjaardag! Je eerste verjaardag als moeder!
Michel: doen idd rustig met de wijn...  Kan ook niet anders want we hebben slechts 6 pakjes bij ons... Hoop dat het goed gaat met je gezondheid Mich!
Annelies; wat ben je toch een stoere! Alle 750 trappen op! Erg onder de indruk!
PWFC: hebben denk ik geen tijd om je Srilankaanse vriend op te zoeken. Alles komt van zelf goed!
Hr, Elles en kids: zo lekker idee dat Billy het zo fijn heeft bij jullie!

Maandag 24 maart

Heerlijk kunnen uitslapen want we zouden pas om 10 uur worden gehaald door gids. Lekker ontbeten in een praktisch lege ontbijtzaal want de andere toeristen waren al weg.
Onderweg naar de trein nog even vlug wat Sri Lankaanse snacks gekocht.
Trein keurig op tijd. Mazzel, want de trein die de andere kant op zou gaan had al een uur vertraging. De 4 uur durende tocht was adembenemend. Zie de foto's. We hadden 2e klasse met fan dus met openstaande ramen. Prima, maar wat een herrie! Vooral als de trein een brug over reed.
De gids stond ons weer op te wachten in het plaatsje Nuwara Eliya, ookwel Little England genoemd. Nog veel architectuur bewaard.
De gids legde nog even uit waarom het hier zo schoon is. Alles wordt verzameld  voor hergebruik.
Hij vertelde dat hij muziek had van de beste pianist ter wereld. Guess who: Richard Clayderman. Konden nog net onze lach inhouden.
Hotel weer prima. Geen airco nodig want we zitten hoog in de bergen. De locals lopen hier dan ook met dikke jassen en mutsen op.
's Avonds verrukkelijk buffet. We dachten dat we ons in hadden gehouden. Maar toen we terug in de kamer waren kon je ons rollen!
Proberen ons morgen wel in te houden.

Dinsdag 25 maart

We merken dat we uitgerust raken: allebei om 06 uur wakker.
Weer een copieus ontbijt. Weer mislukt...
Net als gister bij het diner zaten we naast een tafel met gasten uit Maleisië. Met wat voor tafelmanieren! Aten als varkens en lieten knetterende boeren.
Prachtige 4 uur durende tocht door de bergen gemaakt verder naar het zuiden met tig hairpins. Ralph na half uur wagenziek. Gelukkig Thaise pillen in de koffer dus auto laten stoppen en pil ingenomen.Werkte gelukkig al snel. Je wordt er wel heel suf van.
Schitterende vergezichten. We vinden qua natuur Sri Lanka absoluut het indrukwekkendst wat we tot nu toe samen hebben gezien.
Gestopt bij een theefabriekje. Lekker wat gedronken en ook wat gekocht.
De gids kocht ook dus de kwaliteit moet goed zijn.
Aan het begin van de middag aangekomen in ons hotel voor de 2 komende nachten, aan de rand van Yala National Park. Hier hebben we een eigen bungalow op 15 meter afstand van het zwembad. De rest van de middag bij de pool gelegen.
Bij sommigen gasten rollen de ogen bijna uit hun kassen.  Je ziet en hoort ze roddelen. We blijven een odd couple.

Woensdag 26 maart

Hele ochtend vrij. Heerlijk ontbijt. Eens geen buffet maar a la carte. Met veel Sri Lankaanse lekkernijen. Er Waren zelfs Indische pancakes.
De hele ochtend bij de pool gelegen in de zon met een boekje.
Na de lunch werden we opgehaald voor de jeepsafari naar het Yala National Park.
Een van de hoogtepunten van de reis. Zagen meteen al veel dieren (krokodillen, olifanten, buffels, wilde zwijnen). De foto's spreken voor zich.
De drivers waarschuwen elkaar als ze iets bijzonders zien. In dit geval een luipaard. Het was wel direct een complete verkeersopstopping. Fysiotherapie voor Mieke is niet meer nodig want ze is helemaal door elkaar geschut door de landrover.
Bij het diner Mieke nog even het hilarische filmpje Roodkapje op zijn Indisch laten zien. Voor degene die het nog niet kennen: zoek het even op you tube.

Donderdag 27 maart
Na het ontbijt zat er opeens een krokodil in onze vijver voor onze bungalow! Schrokken ons rot.
Uitgecheckt en via een kustweg op weg naar Galle. Mooie overblijfselen uit de Hollandse en Engelse tijd. Jammer genoeg geen tijd om de stad te bekijken. Doen we de volgende keer zeker!
Hierna naar de zgn "blowhole" (een smalle opening in de rotsen waar het water van beiden kanten naar binnen wordt gestuwd en dan als een soort geiser spuit). Een heel hobbelig pad. Mieke is niet verder gegaan. Was niet spectaculair nu in de droge tijd.
In de middag kwamen we aan in de badplaats Hikkaduwa. Langs deze kust heeft de tsunami behoorlijk huisgehouden.
Het hotel was onlangs gerenoveerd maar wel het minste wat we tot nu toe hadden gehad. Vol met Russen!
s' Avonds geen trek in curry dus besloten we aan de overkant van het hotel
Kip Cashew en Sweet & Sour te bestellen. Smaakte nergens naar! Kip cashew was een gefrituurde kippebout met 5 cashew noten er op. Gaan gelukkig nog naar Thailand....
Record: Mieke half 9 en Ralph kwart voor 9 gaan slapen.

Vrijdag 28 maart

5 Uur klaarwakker. Rustig aan gedaan en daarna tussen alle Russen ontbeten.Wel leuk, op het terras aan het strand. Eldorado voor Max: ze surften op de golven.
Uitgecheckt en weer op pad. Stop gemaakt bij een Minestone. Mieke door het lint: trakteerde zichzelf op 2 prachtige ringen. 1 Witte topaz en 1 met een maansteen.
Gestopt bij het monument ter herinnering van de trein die door de Tsunami is weggevaagd. Zagen veel verlaten huisjes en kale vlaktes.
Korte citytour door Colombo gemaakt. Deze stad willen we volgend jaar op ons gemak bekijken.
Uitgenodigd door een zakenrelatie van Ralph. Heerlijke Srilankaanse lunch.
De man is slechts 25 jaar, spreekt perfect Nederlands. Heeft sinds kort een ook Nederlands vriendinnetje die is geadopteerd uit Sri Lanka. Hele leuke kerel.
In de namiddag kwamen we weer terug waar onze reis begon: de badplaats Negombo.
De laatste rupees uitgegeven en nog een keer een overheerlijke curry gegeten.

1. Joyce:
    Hallootjes,

Zo nu zijn we de eerste die reageren, ook we wel eens leuk. Volgens Ivel eten jullie teveel en te vaak, hij is gewoon jaloers en vindt t eten er erg lekker uitzien. En wat een gave plekken zijn jullie weer geweest zeg, ziet er heel mooi uit. Geniet nog van jullie tijd in Thailand, veel plezier en dikke kus.

Xx
  2. Henk&Loes:
    30 maart 2014
    Dag Mieke en Ralph, de laatste rupees uitgegeven, betekend dat jullie nu in Het warme Holland zijn? of trekken jullie nog naar een andere kant van de wereld?
    Je hebt het ook dit jaar weer mooi voor elkaar gekregen met de verslagen.Spannend een kroki in het bad was hij groen of paars?
    Ala jullie tijdvrij kunnen maken WELKOM, hoor.
    Lieve groeten samen.
  3. Henk&Loes:
    30 maart 2014
    De bovenbuurman heeft het over Thailand, geweldig da's. Genieten voor de geest en de inwendige mens.
  4. Suus:
    Hallo Ralph en Mieke,
    Wat een fantastische verhalen en wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt, ik hoop dat jullie kunnen uitrusten in Thailand maar dat komt er denk ik als ik jullie verhalen lees niet van, maar toch nog een fijne tijd en als jij terugkomt gaan wij weg.
    Groetjes Frank en Suus.
  5. Marieke:
    30 maart 2014
    Blij te horen dat jullie het zo leuk hebben. En die foto van het luipaard was indrukwekkend ook al was ie niet scherp! En een reisje naar Sri Lanka wil ik wel. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar al jullie foto's. Wij verheugen ons op jullie terugkomst. En geniet vooral van al dat lekkere eten. Thuis kunnen jullie wel weer aan de lijn.
    Veel liefs ook van Saskia en Cato.
  6. Lau:
    31 maart 2014
    Mens, wat een geweldige verhalen weer! Kan me voorstellen dat jullie volgend jaar terug willen. Ik zet Sri Lanka zeker op mijn lijst. Een extra staatslot kopen lijkt me ook niet onverstandig...
    Heb ik jullie al verteld dat de vergunning voor Altyn binnen gekomen is? Na 4 weken, echt heel snel. We zijn hartstikke blij! Nu moet er veel geregeld worden. Visa en tickets en zo. 18 April reis ik naar Mongolie. een paar dagen later gaan we via Beijing (5 dagen) naar Shanghai (ook 5 dagen). dan terug naar Ulaanbaatar. Pakken en afscheid nemen. 22 Mei zijn we terug in Amsterdam. Spannend!!
    Jullie nog veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
    Liefs, Lau
  7. Maud:
    Hallo Mieke en Ralph,

Altijd weer een feest om jullie belevingen mee te maken via die geweldige verhalen en foto`s....we zien het zo voor ons!

Kijken uit naar jullie verdere avonturen!
    Maud en Louis
  8. Elles Bandringa:
    Lieve Miek en Ralph,
    Even de foto's doorgeklikt, vooral die met uitzicht op het prachtige strand deed mij verlangen naar vakantie. Miek, de foto in de soort van open huifkar-auto is heel erg leuk. Op de anderen sta je een beetje van treurig maar zal niet zo zijn, vermoed ik zo. Later als ik groot ben, wil ik ook wel zo'n reis maken! Vermoeiend weekend achter de rug, emotioneel dan, want Max is 'op kamers' gegaan. Gisterenmiddag zijn laatste spullen gebracht. Gelukkig waren we even met zijn tweetjes, zijn huisgenoten waren niet thuis, waardoor ik toch even stiekem de badkamer, wc schoon kon maken en even rap de stofzuiger ter hand genomen. Natuurlijk had ik ook een tas vol boodschappen (voor de eerste dagen...) meegenomen. Hij mist vooral het wakker worden met koffie en heerlijke broodjes...
    (ik verwen ze ook teveel, ik weet het). Zijn huisgenoten vroegen bij thuiskomst of Max had schoongemaakt. Eh nee, mijn moeder.. Antwoord: Chill! Miek en Ralph, geniet nog een weekje, hier is het gelukkig ook heel lekker weer hoor! Dikke kus van ons allemaal en zeker dikke kus van Billy en zijn verloofde. Oh ja, Lola lijkt wel een lief, prinsesje maar heeft van de week een eend doodgebeten! Elke keer wanneer ze langsloopt, roepen we 'eendenmoordenaar'! Weet zij veel...
    X Elles
  9. Linda de Hertogh:
    1 april 2014
    Zo te horen is het weer erg genieten! Nu weer in het vertrouwde bkk! Jullie hebben gelukkig meer tijd dan ik vorige week... Wil jullie graag nog even veel shop-plezier wensen en doe ze de groeten bij yok yor van me... Veel
    Liefs vd stockertjes! Xxx
  10. Henri en Viola:
    Hoi Mieke en Ralph,
    Wat een fantastisch avontuur en wat hebben jullie leuke foto's gemaakt. Vooral van jullie safari tocht. Ik laat het vanavond allemaal aan Camiel zien.
    Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Met Viola en kinderen gaat allemaal goed die genieten hier van et lekkere weer. We wensen jullie veel shop plezier in Thailand.
    X Camiel, Amber, Viola en Henri.
  11. Henri, Viola & kids:
    Lieve Mieke en Ralph,

Vandaag viel jullie mooie kaartje met luipaarden in de bus. Camiel wil even "dank je wel oma!" zeggen, dus bij deze. We hebben hem ook jullie foto's laten zien, hij vond het erg leuk, vooral de apen en olifanten.
    Veel plezier nog!

Dikke kus van Camiel en de rest
  12. Angèle:
    3 april 2014
    Hi Ralph en Mieke,

Ik maar wachten op berichten, maar ik kreeg maar niks. Had ik natuurlijk mijn email niet goed gelezen.... Ik moest me aanmelden, bij deze gedaan!!

Veel plezier daar en dikke kus van ons