Tante en neefje in amazing Taiwan

19 mei 2016 - Xiulin Township, Taiwan

Maandag 15 mei: Taipei - Sun Moon Lake

Gelukkig op tijd opgestaan dankzij de wake up call. Opgehaald door gids. Inderdaad: internationaal gezelschap. Maar liefst 8 nationaliteiten. Indonesiërs, Chinezen, Filpijnnen, Canadezen, Amerikanen, Duisters, Fransen en 2 verdwaalde Eskimo's.
Super gids!
Prachtige tocht naar Sun Moon Lake. Onderweg gestopt voor trekking naar pagode die wij niet deden. Vooruitziende blik want er was dichte mist op top van berg en dus niets te zien.
Enkele andere tempels nog bezichtigd maar wij zijn toch echt tempelmoe na al het moois van afgelopen jaren. Het meer is echter wonderschoon.
Aangekomen in werkelijk prachtig 5 sterren hot spring hotel. Prachtige kamer met balkon met uitzicht op het meer en een badkamer met hot spring.
Ralph wilde gebruik maken van hot spring in hotel. Was echter niemand dus wist niet of ie in zijn nakie moest of met zwembroek. Kwamen gelukkig 2 naakte Japanners aan dus Ralph ook met de kleren uit.
Genoten van glaasjes druiven op ons terras. Laurens: je weet toch wel dat van druiven wijn wordt gemaakt? En je bent niet eens blond!
Paniek: Mieke's tasje met oa slaappillen kwijt. Met een genereus gebaar bood Ralph zijn pillen aan. Helaas: ook kwijt! Eigenlijk moet boven deze weblog staan: sukkel en sukkel gaan op reis.
Gelukkig zonder slaappillen flink gesnurkt.

Dinsdag 17 mei: Sun Moon Lake - Khaoshiung

Na een copieus ontbijt weer op pad. Op het laatste moment gelukkig nog het pakje druiven uit de koelkast gepakt.
Nog even een stop gemaakt voor een laatste blik op Sun Moon Lake. En wat vond Mieke terug in de bus: tas met slaappillen. Tante weer helemaal gelukkig.
Onderweg gestopt bij een oud station. Was vroeger een ontmoetingsplaats. Er kwam een ontzettende oude trein aan maar binnenin was het weer brandschoon.
Hebben ook een oude tempel bekeken die door de aardbeving van 1999 behoorlijk beschadigd was. Ze hadden aan de overkant al weer een nieuwe gebouwd.
Bij iedere stop die we maken gaat tante direct op zoek naar een hoesje van haar telefoon. Wordt iedere keer hard om gelachen als ze dat antieke ding zien en nee geschud.
Hoogtepunt van de dag was ons bezoek aan het Buddha Memorial Centrum. Heel indrukwekkend (zie foto's). Nog nooit zo'n grote Boeddha gezien!
In de 2e grootste stad van Taiwan, Khaoshiung, een leuke boottocht over de Love River gemaakt. Begrijpen alleen nog niet goed waarom ie zo heet. Hadden daarvandaan een prachtig uitzicht op ons hotel.
Na een uitstapje van een uur naar de nachtmarkt (alle nachtmarkten in dit land bestaat voor 99% uit eettentjes) ingecheckt in ons hotel. Heel eenvoudig..... Alleen maar winkels van Chanel, Dior enz in de lobby van hotel.... Hotel heeft 42 etages en op de laagste verdiepingen is een shopping mall gelegen. Natuurlijk verdwaalden we al direct toen we savonds terug naar ons kamer wilde gaan.
Kamer en badkamer weer waanzinnig. Helaas wc zonder extra's....

Woensdag 18 mei: Khaoshiung - Kenting - Taitung

We waren gordijnen vergeten te sluiten dus waren allebei om 5 uur wakker.
Wel lekker veel tijd om lekker uitgebreid te ontbijten.
Op weg Kenting National Park in het uiterste zuiden van Taiwan. Is zelfs een fietspad in het park aangelegd. Af en toe wel bukken voor overhangend onkruid. Hier en daar en staan er ook auto's geparkeerd.
Stop gemaakt bij het zuidelijkste punt van Taiwan waar een rots in zee moest zijn in de vorm van een kat. Moet je wel een hele grote fantasie hebben. Wij zagen alleen rotsblokken.
Temperatuur vandaag op zijn heetst.
Je moest goed uitkijken dat je ogen er niet uitgestoken werden door alle Aziaten die met parasols liepen om zolang mogelijk blank te blijven.
Oostkust van Taiwan schitterend. Hier en daar een prachtig en nog niet toeristisch strand. Zal over paar jaar wel anders zijn. Ze zijn heel erg bezig met aanleggen van nieuwe wegen. Onvoorstelbaar. Je kunt zien dat het land niet arm is.
Na lange tocht aangekomen in een zgn 5 sterren hotel, waarschijnlijk 10 jaar geleden. Nu vergane glorie. Maar wel meerdere natuurlijke hot springs: 2 buiten en 1 in onze badkamer. Voor een wc was echter geen plaats dus die staat in onze kledingkast.
Op ons terras een toost uitgebracht op het leven van Mart. Hij was vandaag eigenlijk 83 geworden.
Mieke 's Avonds naar een dansvoorstelling van de locals, Ralph naar de hot spring. Mocht er echter alleen in met een compleet badpak! Is dus maar weer in de naked hot spring gegaan. Alle andere gasten waren bij de voorstelling dus hij had 5 kwartier het rijk alleen. Heerlijk!

Donderdag 19 mei: Taitung - Taroke Gorge

Na ontbijt bus tocht langs de kust voorgezet. Meerdere stops gemaakt om van het uitzicht te genieten. Onderweg begon het regenen. Vlug 2 poncho's gekocht.
Een marmerwerkplaats bezocht. Ondanks dat de bling bling je tegemoet schitterde hebben we (gelukkig) niets gekocht.
Hoogtepunt van deze reis: Taroke Gorge. Fantastisch! Lijkt op de Ardèche maar dan tig keer zo groot. Allereerst een voettocht om de Swallow Grotto gemaakt. Iedereen moest een helm op want in januari is hier nog een aardbeving geweest. We gaan Taroke Gorge morgen verder verkennen.
Hotel fantastisch. Hebben als enige echter een kamer in de kelder met uitzicht op een blinde muur met wat bamboe. Wel lekker voor de privacy. Maar ach, de druiven vergoeden veel.

1. Marco:
    He S en S,

Dit kan wat mij betreft de afkorting zijn van:
    1) Schrijvers van Zenden en Stöcker;
    2) inderdaad Sukkel en Sukkel;
    3) Sret en Sret (ik dacht dat sloffen/schuiffelen) is in het Indisch.

Maar gegeven de boventoon van het alcohol verhaal, stel ik voor om te stemmen voor:
    D en D, nee niet Dom en Dommer of Dommer en Domst kan natuurlijk ook. Maar .. Druif en Druif.

Nou geniet van al die sterren en de druifjes en ben benieuwd naar alle anekdotes.

Groeten,
    Big Brother Marco (non alcoholica) dus NA ipv AA
  2. Paul Nipa niekerk kongbuntad:
    19 mei 2016
    hoi.....goed, dat jullie het fijn hebben.
    hou je haaks paul nipa
  3. Els en Trix:
    19 mei 2016
    Klinkt allemaal weer heel gezellig!!!
  4. Michel:
    19 mei 2016
    Wat een leuke verhalen en gezien de mooie foto's moet ik Taiwan ook maar op mijn "to do" lijstje zetten. Heel veel plezier!
  5. Loes:
    19 mei 2016
    Iieve lieve MIeke en Ralph wat is het toch uniek en prachtig dat jullie SAMEN weer aan het reizen zijn.!!!
    Helaas heb ik een slecht bericht ,Mijn Henk heeft 6 april tijdens het uitlaten van Ivy de Schapendoes aan een hartstilstand overleden.
    Ik heb geprobeerd jullie te bereiken en dat lukte niet, veel liefs. Loes.
  6. Joyce:
    20 mei 2016
    HahaHahahaha, wat een verhalen en ja, weer typisch Mieke en Ralph denk ik dan maar, pillen kwijt (nog altijd beter dan je creditcard).

Geniet ervan, wij genieten van de verhalen!
  7. Marieke:
    20 mei 2016
    Het ziet er echt fantastisch uit! En die helmpjes staan jullie ook heel goed. Is het een idee om die gewoon de hele vakantie op te houden? Maakt de kans op letsel kleiner. En hoe is het om eens in zo'n welvarend land te reizen? Is dat anders dan de vorige keren? Bij ons gaat alles prima. Gisteren in Delft geweest voor de pensionering van Ger aan de TU. Hij had ter ere van zijn pensioen een tentoonstelling ingericht van zijn verzameling design spullen. Cato mocht die openen met het doorknippen van een lintje. Ze vond het enorm spannend, zo spannend dat ik even dacht dat ze het toch niet zou durven. Was zo schattig! Liefs, Marieke
  8. Elles Bandringa:
    20 mei 2016
    Heb enorm moeten lachen om de foto's. Mieke die steeds heel apart in de camera kijkt wanneer- samen met Ralph - een selfie gemaakt wordt. Daarnaast inderdaad de blauwe helmen, deze staan jullie beeldig! En die foto van het toilet? Is dit om te laten zien wanneer je deze bij de Praxis of Gamma wilt aanschaffen? Hoe bevalt het zo om met een hele groep te reizen? Jullie hebben vast iedereen al besproken met elkaar. Ben benieuwd. Hier alles z'n gangetje. Linde is begonnen met examen maar is daar zeer relaxed onder (en dus wij ook maar). We zien het wel. Max heeft een baan en start vanaf volgende week dinsdag. HR weer even thuis maar over een week weer naar Geneve. Gelukkig dan geen jetlag (hij wordt ook een dagje ouder...).
    Veel plezier nog! X van ons
  9. Lau:
    20 mei 2016
    Ik ben helemaal gerustgesteld: geen vlaag van gezond eten/drinken, maar gewoon weer de pakken wijn, zoals jullie gewend zijn. Begrijp ik nu goed dat er nog geen massa toerisme is op Taiwan? Maar dat dat er wel zit aan te komen? Kan ik me voorstellen, want het ziet er allemaal erg aantrekkelijk uit! Hoe warm is het daar trouwens? Hier loopt de temperatuur gelukkig weer een beetje op, richting 20 graden, maar jullie hebben het beduidend warmer, begrijp ik.
    Aanstaande zondag ben ik met Britta en Simon (vroeg verjaarscadeautje voor hun) ook een beetje in Aziatische sferen, namelijk in het Muziekgebouw aan het IJ, waar een Gamelan voorstelling wordt gegeven, gemengd met electronische muziek. Ben zeer benieuwd!
    Hoop dat jullie nog veel genieten, en kijk uit naar het volgende verslag!
    Liefs,
    Lau
  10. Annelies Loor:
    20 mei 2016
    Weer een fantastische reis waar we, door de verslagen en foto's, van mee mogen genieten.
    De hotels lijken me erg lux.
    Genietse,

Annelies
  11. PWFC:
    23 mei 2016
    Wauw wat ziet het er allemaal mooi en vooral schoon uit!! Echt een verschil denk ik wel met Thailand, Cambodja etc... Zo te zien genieten jullie ook weer van al het culinaire dat Taiwan te bieden heeft ;-). Gaat het vele lopen je goed af mam? Hopelijk niet te veel last van je rug of andere ongemakken. Toch bijzonder hoor dat je dat nog kan doen. Ik ga er voor. Hier in NL alles goed. Erg regenachtig. Lijkt wel herfst! Maar ja goed voor de plantjes. Met de meiden alles goed. Fred heeft haar Cito score terug gekregen en heeft keurig volgens het advies dat ze al had gekregen gescoord. Dus dat is 1 stress minder voor haar (en ons natuurlijk). Carlijn is net op schoolreisje naar Familiepark Drievliet geweest en daar is ze 5 keer in de Drievlietse variant van de Vliegende Hollander geweest (groot schommelend schip). Ik werd er al misselijk van als ik er aan dacht. Hockey begint gelukkig ook naar het einde van het seizoen te gaan zodat de weekenden niet helemaal vol gepropt zitten met hockey. Ook wel eens lekker. Jullie genietse. Ik zie ook veel foto's voorbij komen op Facebook. Ook erg handig:-). Xxxx van ons allemaal!
  12. Henri, Viola & kids:
    23 mei 2016
    Lieve Mieke en Ralph,

Klinkt allemaal super, luxe rondreis hoor, doen jullie goed! Mooie foto's ook, we volgen het via Facebook :) jaloersmakend, wij hebben vandaag alleen maar regen gehad. We zien dat jullie inmiddels weer "thuis" in Bangkok zijn ;)
    Wij hebben gisteren een wijnproeverij gehad bij Wim en Pauline thuis op het terras (in de regen onder het zonnescherm haha), echt een aanrader ;)
    Morgen belt Henri weer even hoe het met Noortje gaat, dat krijg je meteen weer te horen, Mieke.
    Lekker genieten nog! Tot gauw.

Liefs van Henri, Viola, Camiel en Amber
  13. Elles Bandringa:
    26 mei 2016
    Echt van die 'old school' reisgids foto's. Geweldig. Fijn om zo luxe de vakantie te beëindigen, lekker even bijkomen. Ben ook zo benieuwd hoe het met Noortje is gegaan. Het heeft hier best wel geregend de afgelopen tijd dus mevrouw zou wel zwart teruggekomen zijn na de uitlaat.
    Hier alles goed, Linde heeft examen achter de rug. Geen idee wat de uitkomst zal zijn, we horen het. Max is begonnen in zijn nieuwe baan en heeft Utrecht, Hilversum, Laren etc. in zijn 'pakket'. Zei hem dan eens bij jou langs te wippen om te komen lunchen.
    HR terug uit Zuid-Korea, was een inspannende trip. Volgende week zit hij in Genève.
    Gelukkig geen lange reistijden en jetlags.
    Geniet nog even de laatste paar dagen, laten jullie je lekker verwennen!
    Dikke kus van ons allemaal, Elles