Indiana (alias Ralph) & Diana (alias Mieke) Jones en de tempels van Sri Lanka

23 maart 2014 - Kandy, Sri Lanka

Wat een leuke reacties hebben wij weer van jullie gehad! We genieten er van, bedankt allemaal! We hopen dat met jullie ook alles goed is.

Dit is ons verslag van de afgelopen 3 dagen.

Vrijdag 21 maart

Gevecht met de airco: Mieke vond het te koud, Ralph te warm. Besloten om m uit te laten. Gevolg: Mieke zwetend uit bed (net goed, vindt Ralph).
Opgestaan met eigen gemaakte koffie. Heerlijk!
Weer ons ingehouden (voor ons doen) met het ontbijt.
Hierna op pad met gids. Kwamen onderweg wilde olifanten, apen en zielige magere hondjes tegen.
Aan boord van de catamaran. Hadden erg luxe verwacht , bleek 2 gammele kano's met plankjes er tussen te zijn. Mieke wat wiebelig : greep Ralph vast en die sloeg bijna over boord.
Genoten van de tocht. Hele leuke bootsman die ons eerst allemaal bloemen aanbood en van waterleliebladen hoedjes voor ons maakte (zie foto's en titel).
We bezochten een soort boerderij waar ze van alles verbouwden: lomboks, rawit, papaya, meloenen en een soort enorme gestreepte sperziebonen.
Daar kregen we ook nog een soort roti aangeboden met heerlijke thee in een kokosnoot. Dit is hier hun lokale ontbijt.
Er waren speciale uitkijktorens waar de mensen ' s avonds in zaten om de wilde dieren weg te jagen.
Het was een heerlijke tocht. Vooral doordat we lekker prive op onze eigen catamran zaten (nee Laurens: onze Aziatische reizen doen we altijd met eigen gids en chauffeur).
Verder met de auto naar de ruïnes van het oude Koninklijke Paleis. Vol met leerlingen op excursie in hun prachtige uniformen. Zo heerlijk gedisciplineerd!
Helaas ook hier weer heel veel apen die zo brutaal waren die zelfs uit de kraam dronken.
Enkele prachtige stupa's gezien.
Aan het einde van het complex liet de gids ook nog even zien waar de markt werd gehouden. Mieke klaarwakker en vroeg op welke dag en wanneer. Helaas verkeerd begrepen. Was zo'n beetje 1000 jaar geleden. Tegenvaller.
In de middag als enige bij de pool met prachtige uitzicht over het meer. Bloedheet: maar Ralph gewoon in zon, Mieke in schaduw.
Na een uur was de rust voorbij en kwamen er bussen  vol met luidruchtige Franzosen. Vlug naar de kamer gegaan en een pakje rose opengemaakt.
's Avonds weer een buffet. Absoluut killing for us.

Zaterdag 22 maart

Allebei vroeg waker (05h15!). Zonsopgang gezien vanaf ons terras.
Grote verrassing bij binnenkomst in ontbijtzaal: onze tafel was als enige helemaal versierd met bloemen omdat we zulke 'nice people' waren. Zoo schattig.
Grote paniek bij check-out. Paspoort van Ralph weg. Koffers weer uit de auto, alles overhoop gehaald. Niet te vinden. Onmiddellijk de receptie de schuld gegeven.
 Bleek toch in andere tas te zitten....
Ondertussen ook Mieke in paniek; kon ook haar paspoort niet vinden. Bleek gewoon op de vaste plaats te liggen. Wat een stresskippen ziin we toch!
Op weg naar de Lion Rock van Sigiriya. Toch maar van de beklimming afgezien: had maar liefst 750 treden. Mooie foto's vanaf de grond gemaakt.
Onderweg wees de gids ons nog op schrikdraad wat de olifanten moet tegen houden om de weg over te steken.
Zagen ook nog prachtige pauwen in het wild.
Toen naar een edelstenen expositie waar we een film zagen over een mijn en de opgravingen. De juwelen deed Mieke kwijlen maar helaas net boven de begroting.
Hierna een stop gemaakt bij een specerijentuin een rondleiding gekregen. |
In de winkel konden we de cremes kopen. Voor witte tanden en Mieke voor ontharing. De gids wilde het helaas perse uitproberen op het been van Ralph dus loopt nu voor lul met een kale plek.
Hopelijk herkennen jullie ons nog als we terug zijn want we worden natuurlijk nog beeeeldiger.
Ondanks dat we hadden aangegeven geen buffet meer te willen als lunch dropte de gids ons toch weer bij een massale vreetschuur. Gelukkig konden wij op het terras zitten met mooi uitzicht op de stad Kandy,
Behalve vriendelijk is het een heel mooi volk. Zowel mannen als vrouwen.
Aangekomen in ons hotel in Kandy kregen we een grote verrassing: upgrade naar de enige Royal Suite. Zo groot als een appartement met aparte woonkamer en zelfs een jacuzzi. Schitterend uitzicht pal op een boeddha in de bergen.
Helaas kwamen we er na een tijdje achter dat de airco niet goed werkte dus het bleef bloedheet. Na lang zeuren kregen we een "normale" kamer. Een stuk kleiner maar wel gelukkig koeler. Als troost kregen we een grote fruitschaal.
In de avond lekker makkelijk roomservice laten komen.

Zondag 23 maart

Heerlijk ontbijtbuffet. Zelfs verse jus.
Met gids op pad naar de Tempel of Tooth. Hier wordt een tand van Boeddha bewaard en aanbeden. Iedereen met offerandes in de rij.
Na bezichtiging verrukkelijke Sri Lankaanse koffie gedronken. Daarna even rondgelopen door de leuke stad en wat souvenirs gekocht.
Zagen opeens kilometers lange rijen van mensen die de oude gevangenis van binnen wilden bezichtigen. Tot voor kort werden mensen daar nog opgehangen.
Bij de botanische tuin grote paniek bij de chauffeur: bleek geparkeerd bij een parkeerplaats voor touringcars. Kon nog net op tijd een bekeuring voorkomen (politie stond al naast zijn auto).
Hebben slechts een kwart van de botanische tuin bekeken. Je hebt minstens 6 uur nodig om alles te bezichtigen. Wel bijzonder mooi.
Onderweg wat heerlijke snacks gekocht voor de avond want 3 warme maaltijden per dag is wel erg veel. De Sri Lankaanse snacks bleken erg veel te lijken op onze Indische Frikadel en rissoles. Verrukkelijk!
In de middag 2 uur bij de pool gelegen. Helemaal prive. Houden wij van.
Morgen maken we een treinreis naar het zuiden.

Ps O ja Marieke, je neefje is bijna gevallen, Je moeder bleef natuurlijk overeind.

1. San:
    Hoi,
    Jullie hebben het zo te lezen weer erg naar jullie zin. Leuk om zo met jullie mee te lezen. De hoedjes staan jullie echt prachtig hihihi..
    Geniet ze en succes met alle komende airco's :).. Ralph zet je de airco nog steeds op standje vrieskist? Dan snap ik dat Mieke hem liever uit heeft hihihi..
    Veel plezier!
    Liefs van ons drietjes
  2. Erica Willner:
    Hai,

alijd leuk om mail te ontvangen, maar een verhaal van jullie helemaal. Zeker als je net een suffe opdracht moet uitwerken :-)
    Gaaf hoor weer!! Echt genieten (van deze kant) dus voor jullie moet het helemaal genieten zijn.
    Hier alles goed. Gisteren met mijn werk een dagje in Utrecht doorgebracht, erg gezellig, veel gelachen, op 1 bui na ook nog lekker weer gehad (wel een beetje koud, tenminste dat vind ik). Vandaag een typische zondag, uiteraard weer sportief bezig geweest, mijn rondje was extra lang (bijna 20 km), ik moest om, omdat er een deel van de duinene is afgesloten vanwege de NSS top (afweerapparatuur bij de Wassenaarseslag staat opgesteld). maar ja, alles voor de veiligheid, geweldig!
    Nu, gezellig :-( aan het werk, maar een wijntje erbij maakt het een beetje goed.
    Enjoy de rest van alle mooie bezienwaardigheden en jullie avonturen. Succes met de strijd op welke stand de airco mag staan (tip Mieke, je neemt gewoon een extra glas rosé).

Tot gauw, liefs, erica
  3. Marieke:
    Hoi Petra en Peter Pan,
    Goed te horen dat jullie allebei nog op de been zijn gebleven. Want zo te zien is het een geweldige reis. En inderdaad erg mooie, vriendelijke mensen. Opvallend hoe jullie er tussen passen . De mensen lijken ook even groot als jullie. Is dat zo?
    Valt me trouwens op hoe vaak jullie het eten beschrijven in jullie verslag. Komt dat door de honger omdat jullie je in houden?
    Ik had trouwens best twee weken kunnen doorbrengen aan dat zwembad op de foto. Wat een geweldige plek!
    Hier gaat alles redelijke groed. Cato is al een week misselijk en is vanaf woensdag thuis. We hebben geen idee waarom. Morgen moet ze naar school. We zijn benieuwd hoe dat zal gaan. Sas werkt zich weer een ongeluk omdat de rapporten er weer aan komen. Na woensdag wordt het weer rustiger. Gelukkig maar want dat is beter voor haar humeur. Sem is geknipt en heeft het nu koud en ruzie met z'n staart die hij steeds op zijn rug voelt. dfMet mij gaat 't prima.
    Veel liefs en plezier, Marieke
  4. Lau:
    24 maart 2014
    Wat een heerlijke verhalen weer! Zo te zien is het een prachtig en interessant land, en alles ziet er ook behoorlijk netjes uit. En het lijkt ook keurig gedisciplineerd. Zou dat toch de Britse erfenis kunnen zijn? In Afrika zag ik dat ook: Congo (voorheen Belgisch) was qua infrastructuur een chaos, maar wel heel gezellig en je kon er lekker eten, maar als je over de grens ging naar Zambia (voorheen Engels), dan was meteen alles keurig (maar het eten slecht)... Moest heel erg lachen om de beperkte luxe van jullie catamaran!...
    Geniet verder, en laat ons weer genieten van jullie verhalen!
    Liefs, Lau
  5. Michel:
    24 maart 2014
    Wat een leuke reisverhalen! Wel goed op jullie paspoorten letten. Drinken jullie deze vakantie minder rosé of lijkt dat maar zo ;-). Heel veel plezier!! Groetjes Michel
  6. Annelies Loor:
    24 maart 2014
    Het lezen van de verhalen is niet alleen superleuk maar ik beleef onze Sri Lanka reis a.h.w. opnieuw. De rots van Sigiriya heb ik wel beklommen ( wat dat betreft van je me tegen hoor Ralph, ha, ha) maar de tranen rolden over m'n wangen door m'n hoogtevrees. Maar ..... het leverde wel mooie foto's op. En iid de schooljeugd is er gedisciplineerd, zal Mieke gelijk opvallen. Vraag eens of je een school mag bekijken. Staat steevast op m'n programma. Ik kijk naar het volgend verslag uit. Genietse, Annelies
  7. PWFC:
    24 maart 2014
    Wat n heerlijke verhalen. En wat zijn jullie toch n stel:-). Hilarisch het verhaal vd paspoorten! Zo aan de foto's te zien is Sri Lanka een prachtig land en ga ik het ook op mijn verlanglijstje van te be zoeken landen zetten!! Valt me trouwens wel een beetje tegen dat 3 warme maaltijden per dag te veel voor jullie is;-). Hier alles goed. Ben weer druk bezig op zoek naar een andere opdracht! Xx
  8. Joyce:
    26 maart 2014
    Hallo lieverds,

Hier dan nu eindelijk ook een berichtje van ons. Ik dacht dat ik ontvriend was, maar bleek dat ik mezelf had moeten aanmelden, waarom vertelt niemand mij dat. Ik zit al anderhalve week te wachten op bericht uit azie, haha, en maar wachten, wachten, wachten. Maar goed, ik heb nu alles gelezen en heel erg gelachen. Heel herkenbaar sommige dingen (paspoort kwijt o.a.) en ook zeker helemaal jullie "stijl" haha. En ja, wat is Sri Lanka mooi, groen, tropisch, lieve mensen, echt supergaaf. Genieten jullie van Sri Lanka en doe voorzichtig, niet vallen en niets meer kwijtraken.

dikke kus van ons
  9. Elles Bandringa:
    27 maart 2014
    Van het kijken naar de foto's krijg ik een ontzettend vakantiegevoel. Het zwembad, de hotelkamer, het varen, heerlijk allemaal. Ik dacht dat de Sagrada Familia imposant was maar die tempel met al die beeldjes! Wel een beetje kitcherig maar wel leuk. Vorige week met Ilse, Mirte en Inge naar Barcelona geweest. Ook veel gezien, de Sagrada Familie, de Ramblad, de haven, Parc Guell etc. etc. en dat allemaal in 2,5 dag! Zat maandag met een hoofd vol indrukken weer achter mijn bureau. Kunnen jullie al die indrukken wel verwerken? Thuis alles oke. Billy is weer lief zoals altijd. Gisteren was Liesbeth er met haar nieuwe teckelpup. Een schatje! Billy helemaal spelen, Lola vond het allemaal wat druk... Zag net in een bericht dat Cato ook ziek was, Linde heeft ook behoorlijk de griep gehad, 6 dagen lamlendig geweest. Max heeft het ook druk met school, werken en de aanloop naar 'het op kamers gaan'. Hans Roeland heeft met hem zijn bed en kasten in elkaar gezet dus dat is klaar. Nu alleen de sleutel nog! Als dit voor het weekend lukt dan brengen wij zijn spullen daar naar toe. Gek hoor, vind het helemaal niet leuk maar gun het hem van harte natuurlijk.
    Gisteren even bij Benthe langs geweest. Ze houdt zich goed maar mist Max natuurlijk nog steeds en wij haar! Van de zomer komt zij met vriendin langs wanneer wij in het station zijn. Lijkt mij gezellig, ook voor Linde. Mieke, Ralph, ik ga weer aan de arbeid! Ik houd alle berichtgeving in de gaten, altijd lekker om even met een kop koffie de verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Dikke kus van Hans Roel, Max, Linde, de hondjes en van mij.
  10. Els en Trix:
    28 maart 2014
    Sorry, ik had net een stukje geschreven, maar zie dat niet meer terug. Morgen even technisch advies vragen aan Els.
  11. Els en Trix:
    30 maart 2014
    Voor de zekerheid toch maar weer 't stukje. Geen idee hoe ik dit voor elkaar heb gekregen.
    Sri Lanka geeft ons zeker 't gevoel, dat we daar naar toe moeten. Mooie natuur en prachtige boeddha's!!
    Hier heerlijk lente weer en overal drukbezette terrasjes.
    De wond van Els ziet er goed uit, in tegenstelling tot d'r snotkop, krijgt nu antibiotica.
    Donderdag met de vaste groep naar Haarlem gegaan voor de voorstelling " Oude Pinda's". Twee vrouwen ( Nadia Hülscher en ?) met een Indische achtergrond, vertellen over hun Indische familie, oorlog enz. Geweldig!! We hadden in januari ook al een kaartje voor jou gekocht. Je had genoten.
    Geniet lekker verder van de vakantie.
    Liefs, Els en Trix