Elluk nadeel hepse voordeel

20 maart 2014 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Maandag 17 t/m woensdag 19 maart

Daar zijn we dan weer!
Ralph weggebracht door Ivel en Joyce. Mieke door Ans. Wegbrengers; hartelijk bedankt!
Vakantie begon direct op zijn Ralphs en Mieke's: Ralph liet 2x  zijn drankje op Schiphol vallen. Daarna in de rij voor paspoortcontrole. Bleek rij voor binnen de EU.
Bij de gate kwam Mieke er opeens achter dat ze haar koffertje niet meer had. Vergeten mee te nemen na body check. Geheel van slag want was geen knappe kerel maar een dame die haar bevoelde.
Om half 10 's avonds vliegtuig in. Net voor take off paniek: er werd iemand uit het vliegtuig gehaald. Daarna werd alle handbagage gecheckt en iedereen moest zijn eigen bagage aanwijzen.
Nadat we dachten de lucht in te gaan kregen we te horen dat er een watertank lekte. 3 Uur later zaten we nog steeds aan de grond. Hadden inmiddels wel al ieder een flesje wijn gekregen. Kleine troost.
Uiteindelijk was de reparatie geslaagd en konden we met drie en een half uur vertraging eindelijk vertrekken.
Aangezien we in Dubai moesten overstappen op de vlucht naar Colombo en hier maar 90 minuten de tijd voor hadden waren we al bang dat ze niet op ons zouden wachten. Dat bleek ook zo.
Maar de Emirates had het keurig geregeld: we werden omgeboekt naar de volgende dag en kregen een luxe hotel aangeboden op basis van vol pension.
Mieke was goed voorbereid: had wat extra kleding meegenomen. Ralph alleen zijn gel (als je haar maar goed zit). De grote bagage zouden we pas de volgende dag weer ontvangen.
Eigenlijk hadden we de pest in dat we aansluiting niet hadden gehaald. Maar het was een gouden greep, een dagje Dubai (zie titel van dit verhaal).
In de middag een 2 uur durende tour met gids door de stad gemaakt. Wat een luxe! Prachtige architectuur. We vroegen of we ook het hoogste gebouw mochten beklimmen (met lift...) maar helaas kostte dat USD 118. Zat niet binnen onze begroting (krenterig als we zijn!).
Waren inmiddels wel gebroken dus af en toe zaten we in een dalletje.
Na weer een uitgebreid buffet in het hotel daarna om 8 uur naar bed. Beiden meteen bewusteloos.
Zouden om half 12 een wake up call krijgen. Niet gehad. Ralph had gelukkig de wekker gezet.
Op Dubai Airport Ralph nog snel zijn parfum gekocht (bedankt Trix en Els!).
Vlucht naar Colombo verliep voorspoedig. Ook hier zaten we weer vaak in een dalletje (zeg maar ravijntje).
Opgewacht door gids met beeldige welkomstbloemstukken (zie foto: Ralph weigerde t om te doen). Gids schrok zich lam toen hij onze bagage zag. Kon amper in de auto. Was iets gerustgesteld toen we zeiden dat we 2 kleine koffers tijdens de rondreis in het hotel zouden laten.
1 Nacht in de badplaats Negombo. Prima hotel, wel echt Aziatisch: zeepbakjes hangen er bij, mag hier en daar wel een lekker sopje hebben. Maar uiterste vriendelijke mensen. De hele dag lekker relaxed aan het strand. Gelukkig allebei al wat minder bleek. (Trix Els: hotel Browns Beach waar wij in '98 verbleven ligt pal naast ons hotel! Het is nu helemaal afgebroken en ze gaan het hotel nu geheel renoveren.)
Tegenvaller: geen ijskast op de kamer om onze (6) pakken wijn koud te stellen.
Konden gelukkig wat ijsklonten krijgen. Om 5 uur zaten we dus heerlijk op ons terras aan de rose.
' s Avonds heerlijke curry gegeten in het stadje. Winkeliers zijn gelukkig niet opdringerig.
Om half 9 allebei in coma.

Donderdag 20 maart

Na een boerennacht van 11 uur lekker aan uitgebreide buffet. We proberen ons weer in te houden deze vakantie.
Daarna met gids op pad naar het Olifantenweeshuis. Was erg leuk. 1 Puberende baby olifant die zich verzette tegen alles. Deed Oma denken aan Max.
Wat vinden wij Sri Lanka toch prachtig. Het is zo schoon hier! En wat zijn de mensen overal vriendelijk.
Lekker buiten geluncht aan een prachtig meer (en een Srilankees met een enge grote python om zijn nek). Mieke keurig aan de de salade, Ralph aan de fried rice.
Hierna naar de tempelgrotten in Dambulla. Allebei hup de trappen op. Totdat Mieke hoorde dat het 45 minuten lopen was. Is maar lekker naar beneden gegaan en op een bankje gaan zitten.
Ralph verder met gids. Compleet buiten adem op de top. Gids nergens last van. Frustrerend!
Prachtige boeddha's in de grotten gezien plus mooie fresco's. MAAR: inmiddels zo veel gezien dat het niet heel indrukwekkend was. Beetje Boeddha moe. Wel schitterend uitzicht.
De gids stopte bij een leuk marktje waar Mieke een leuk pottery windchime kocht (kunnen even niet op de vertaling komen).
We schrokken van de brandstofprijzen: slechts 30% goedkoper.
We zitten nu in een erg schattig hotel met uitzicht op het meer en de bergen. Moeten wel het raam dicht houden ivm nieuwsgierige apen.Hebben trouwens 3 bedden in de kamer staan dus we kunnen gasten binnen lokken (liever geen apen).
's Avonds gegeten in het restaurant. Prima buffet. Erg leuk: onze tafel was gereserveerd door middel van een Nederlandse vlag

Wat leuk dat sommige mensen nu al gereageerd hebben. Heel erg bedankt!
Tot ons volgende avontuur!

Liefs Mieke en Ralph

1. Marco:
    He Mieke en Ralph,

Site was ff moeilijk te vinden, maar kreeg gelukkig wel e-mail op iphone binnen van verhaal update.
    Er bestaat wel op de wereld één Ralph Miele (scheelt 1 letter), maar helaas geen Ralph Mieke of een Mieke Ralph (lang leve google !!!).

Gegeven het feit dat het aantal ongelukjes nu al meer dan 1 hand betreft, moeten jullie maar nadenken over het omdopen van jullie bijnaam. Amazing duo, Fantastic 2, of odd couple naar ik denk..... (ik hou geen vrienden meer over zo, en ook geen familie denk ik met deze opmerking) tromgeroffel ....

"The old couple". Zo het is eruit...

Of deze stelling waarheid wordt, zullen wij maar afwachten.

Tot die tijd smul ik vanachter mijn pc van de anekdotes en verhalen. Maar het advies van old Marco (ook al grijs en al "beetje" kalende) hou het aantal "ongelukjes" tot een minimum beperkt, ook jij Mieke !!!

Tot volgende update,
    Groeten Marco
  2. Marieke:
    beste Mieke en Ralph,
    Jullie moeten een klacht indienen over die koelkast! Het kan toch niet meer!
    Ik ben wel jaloers hoor op jullie!:) Op het mooie uitzicht en het lekkere weer... bij ons is het ook niet slecht; 20 graden op dit moment:)
    Ik hoop voor jullie dat jullie het gezellig hebben en nog vele mooie dingen daar zien (zet ze op de foto!)
    En: KIJK UIT VOOR APEN:)) Mijn vriendin is namelijk gebeten door een aap
    Dikke kus van Cato
  3. Marieke:
    He globetrotters,

Cato bedoelt natuurlijke hele lieve oma en Ralph.

Het klinkt allemaal weer geweldig. Vooral dat uitzicht is prachtig! Zou ook kapot zijn na zo'n reis. Maar ja, jullie zitten ook wel bijna aan de andere kant van de aardbol dus geen wonder dat 't vermoeiend is. Je kan aan de foto's wel zien dat jullie aan het begin van de reis zijn want jullie zien allebei nog erg wit. Het eten ziet er zalig uit. Lijkt het op Indiaas eten? Ben overigens wel benieuwd wat je gaat zien van het recente verleden daar. Het is immers nog maar zo kort geleden dat daar een heftige burgeroorlog woedde.
    En tot slot, mam, niet vallen hé. ;-)
    Heel veel plezier. Wij kijken uit naar het volgende bericht.
    Liefs, Marieke
  4. Lau:
    20 maart 2014
    Mens, wat een avontuur alweer, jullie heenreis! Wel leuk dat jullie Dubai konden meenemen. Voor de architectuur zou ik er ook wel heen willen, maar iemand vertelde dat het verder maar een saaie boel is daar. Wel jammer dat je meer dan 100 dollar moet betalen om naar boven te gaan in dat hoogste gebouw van de wereld, want het is natuurlijk wel uniek. Was de hotelkamer (met een plaats over) ook in Dubai? Daar hebben ze tenminste duidelijke kleuren in het interieur. Zelfs ik als kleurenblinde kon zien dat het groen was, grapje...
    Geweldig, jullie eerste foto's uit Sri Lanka! Begrijp ik goed dat jullie een rondreis gaan maken? Samen met anderen?
    Nou genietze, en ik verheug me op de volgende verhalen! Liefs, Lau
  5. Erica Willner:
    21 maart 2014
    Pas onderweg, maar nu al een top trip! Geweldig weer.
    Ik zou zeggen ga vooral door met lekker genieten.
    Groetjes vanaf deze kant en tot gauw weer, liefs
    erica
  6. Elles Bandringa:
    21 maart 2014
    Hoi Mieke en Ralph, even kort berichtje vanuit Barcelona. Wat een verhaal weer van jullie, erg leuk om te lezen! Hier geen gevaar voor apen, wel scheurende taxi's en bussen. Vandaag naar Parc Guell geweest, helaas kon Inge niet helemaal mee naar boven met rolstoel. Prachtige architectuur, lekker voorjaarsweer en heerlijke tapas. Morgen staan Sagdrada Familia, Ramblas en haven op t programma, hopelijk blijft het droog. Jullie weer heel veel plezier! Met Billy gaat het goed, lief oud hondenmannetje. X Elles
  7. Linda de Hertogh:
    22 maart 2014
    Hey! Wat een globetrotters zijn jullie toch! Verandering van spijs doet eten... Jullie gaan weer een hoop mooie en leuke dingen mee-maken! Geniet ervan! Groetjes van ons!
  8. Els en Trix:
    22 maart 2014
    Lieve Ralph en Mieke,
    Waarom verbaast 't ons niet, dat jullie vakantie al meteen heel anders gaat dan verwacht. Heerlijk dat onverwachte uitstapje in Dubai! Wat we tot nu van jullie zien en horen, is Sri Lanka beslist ook iets voor ons. Leuk dat jullie naast ons hotel zitten, waar we toen zaten met de gewonnen reis.
    Hier in Den Haag rijden we elke dag een rondje langs alle afgezette wegen en je weet niet wat je ziet. Continu worden bij oefeningen kruispunten afgezet en wordt alle verkeer weer eens stopgezet.
    Vrijdag zijn de krammen bij Els eruit gehaald en volgens de chirurg gaat ze als een straaljager!! Zelf voelt ze dit nog niet zo!!
    Morgen komen Ron en Boel bij ons en laten we hopen, dat ze ondanks alle afsluitingen ook aankomen.
    Veel plezier nog en heel veel genieten.
    Liefs, Els en Trix.
  9. Monique:
    Beste Mieke en Ralph,
    Ik vind het leuk om jullie avonturen te lezen want jullie schrijven komisch. Zo zie ik ook wat van de wereld.
    Hier volgt het nieuws vanuit Hilversum:
    De man die zondag 16 maart in het bos hierboven overleden is heet Speets en woonde op de Diependaalselaan 145 t.o. de kerk. De Golden is van zijn zoon dus ik hoef mij geen zorgen meer te maken over de hond.
    Woensdag op het stembureau zei de man eerst : dit kan ik niet accepteren en mijn assertievere ik zei: ik zou niet weten waarom niet. Hij keek nog eens goed en toen was het goed.
    Je stem is niet verloren gegaan.
    Ik kwam deze week een stel tegen waarvan de vrouw met een professionele camera foto's aan het maken was op de hei ook van Noa. Ik vroeg of zij ze wilde mailen. Dat wilde ze en ze heeft een heel leuk album van zo'n 20 foto's gemaakt van Noa en van ons samen.
    Aan het einde van het fietspad rechts is een nieuw bankje geplaatst met de naam Esther. Het staat mooi met uitzicht over de hei.
    Het zonnetje schijnt af en toe lekker en de bloesem in de bomen staat prachtig.
    Groeten van Monique uit Hilversum
  10. Henri en Viola:
    Hoi Mieke en Ralph,
    De reis begint al goed. Dat belooft wat voor de rest van jullie reis. Niet slecht hoor een dagje Dubia. We kijken alweer uit naar jullie volgende verhaal. Met ons en de kinderen gaat het goed. Ik ben nog steeds gestopt met roken. En het gaat nog goed ook.
    Veel plezier. Groetjes en kusjes van Amber, Camiel, Viola en Henri.
  11. Cathy:
    23 maart 2014
    Hi travelers, wat klinkt dat prachtig waar jullie zijn en ik geniet van de foto's.
    Nogmaals safe journeys en heel veel plezier. Liefs cathy