Indrukwekkende dagen in Cambodja

20 maart 2015 - Krong Battambang, Cambodja

Hallo allemaal! Hier dan eindelijk onze laatste reisverslagen.
Wat leuk dat velen meelezen en reageren!

Maandag 16 maart

Rustige ochtend want we hoefden pas om 12 uur uit te Checken. Daarna ware dodenrit naar de luchthaven. Ralph kotsmisselijk.
Grote paniek bij het inchecken: op de heenreis had Mieke nog geen 20kilo bagage. Nu 28 kilo! Moesten 45 euro bijbetalen of het eea meenemen als handbagage. Dus daar zat ze, op de drukke luchthaven haar Allstars tussen de vuile was vandaan gevist. Wat een afgang! Gingen dus heel sjiek met allemaal plasticzakken  aan boord. Echte tokkies!
Vliegreis ging heel vlug. Was ook maar een uurtje vliegen. Waren blij dat we onze visa vooraf via internet hadden geregeld. Hoefden daardoor niet in de lange rij.
Opgehaald en naar een ontzettend leuk hotel gebracht . Verrassing : kregen upgrade naar een 2 bedroom suite compleet met 2 badkamers en woonkamer plus keuken. Het komt ons toe!
Zijn gaan dineren in een restaurant om de hoek van hotel. Meer dan verrukkelijk gegeten (heerlijke grote vis met sweet & sour). Je moest alleen niet naar de grond kijken: alles werd op de grond gegooid. Deed ons denken aan noord-west Vietnam.
Tis wel even wennen, apart slapen. Gelukkig kwam tante Ralph wel gewoon om 06h30 wekken met een heerlijk kopje koffie.

Dinsdag 17 maart

Werden om 8 uur opgehaald voor een city tour door Phnom Penh met leuke gids.
Eerst het koninklijke paleis bezocht. Was prachtig (zie foto's). Niet zo over de top als in Thailand. Wat strakker.
De nieuwe koning (ongeveer 60 jaar) is met zijn moeder in China voor een check up.
Hij is ongetrouwd, en houdt van vrouwen als waren zij zijn zusters. Wat denken jullie van deze nieuwe definitie van "gay". Op internet wordt hier ook veel over u gespeculeerd.
Ondanks het feit dat we natuurlijk hele stoere globetrotters zijn die vaak langs de kant van de weg eten en alles willen proberen, hebben we het aanbod van de gids om als lunch een paar gekookte eitjes te nemen afgeslagen. Want: in zo'n gekookt eitje zit al een klein embryo. Soms al met pootjes en snaveltje. Je liep dus de kans dat je bij het eten opeens krak hoorde en het koppie doorbeet. Gelukkig verkochten ze er ook tjendol.
Hierna het Tuol Sleng Genocide museum gegaan. Onze gids vertelde dat de leiders allemaal intellectuelen waren die hun training van de Franse communisten hadden gekregen.
Van de 20.000 gevangen behoorden ook bejaarden, kinderen en baby's. Uiteindelijk waren er slechts 7 overlevenden. Tante trok het helemaal niet meer.  Ralph heeft de verschillende gevangenissen wel gezien maar werd daar zo beroerd van (ook door gruwelijke foto's) dat ie de rest van de dag knallende koppijn had.
Met onze tuk tuk verder naar de Killing Fields. Onvoorstelbaar dat er onderweg niet meer ongelukken gebeuren. Ook op deze plek haakte tante maar af.
Je kon nog stukken kleding en zelfs botten zien die uit de grond staken. Zo gruwelijk dat mensen elkaar dit kunnen aandoen. Onze gids vertelde dat zij ook familieleden heeft verloren.
In totaal zijn van de 8 miljoen inwoners er 3 miljoen in 4 jaar tijd vermoord.
Wat een heftige dag was dit.

Woensdag 18 maart

Vrije dag vandaag. Ralph met collega uit Cambodja aantal hotelinspecties gedaan.
Met z'n 3-tjes geluncht in een restaurant van een leuke Zwitserse vrouw die daar ok kooklessen geeft. Het eten was verrukkelijk en werd prachtig opgediend in een pisangblad. Helaas helaas: tante gooide meteen de curry over haar spierwitte bloese. En om het geheel compleet te maken gooit ze het ook over haar broek.
Hierna naar de Russissche Markt: vol en stinkend. Vlug met een tuk tuk naar de Central Markt. Mooie architectuur. Bestelling van Elles gekocht.

Donderdag 19 maart

8 Opgehaald door een schattige gids en zeer goedlachse chauffeur die ons naar Battambang zouden brengen, een rit van ongeveer 300 km waar 8 uur over hebben gedaan (incl. Excursies).
Eerst in Udong een berg beklommen (lees:Laaf) voor het bezichtigen .Minimaal 600 treden. Tante was wijzer: bleef lekker achter. Tijdens de beklimming was er een schattig jongetje dat Ralph koelte toewaaide met een zelfgemaakte waaier van een bamboestokje en karton. Gewoon leuk, niks opdringerig.
Prachtig uitzicht op de top.
Pottenbakkers en zilverdorpjes vielen tegen.
Hierna een boottocht naar de Floating Village. Wat een onvoorstelbare gore rotzooi.
We hebben elkaar beloofd ons zelf niet meer te beklagen na het zien van de erbarmelijke omstandigheden waar mensen daar leven.
Ingecheckt in schattig bungalowresort dat de chauffeur alleen konden vinden met behulp van de Iphone van Ralph. Weer even wennen: slechts 1 slaapkamer. Tegenvaller. Wel een douche waarin je elkaar achterna kan zitten.
Gegeten op de nachtmarkt. Leuk gepraat met een Brabander die 2 weken alleen backpackt in Cambodja en ons aanraadde om ook rat te eten want dat was toch zo lekker. Je kunt ze in alle maten krijgen....
Terug naar hotel wist de tuktuk chauffeur de weg naar ons hotel niet terwijl Battambang niet echt groot is. Na een telefoontje met zijn broer was ie supertrots dat ie het toch had gevonden.

Vrijdag 20 maart

Met gids op pad naar de bamboetrein. Een platform van bamboe met wielen afkomstig van een bulldozer en de assen van een tank. Slechts 1 spoor dus bij tegenliggers gaat de degene die in de minderheid is van het spoor af. Het wordt gewoon opgetild en er naast gezet. Wel een helslawaai maar heel erg leuk.
Weinig comfortabel want Mieke heeft nu een gekneusd stuitje.
Hierna citytour door Battambang. Leuk slaperig stadje. Enkele mooie tempels gezien. Gids vertelde weer vreselijke dingen over de Khmer Rouge tijd.
Cambodjanen kunnen ook de laatste lettergreep niet uitspreken dus zij zeggen Khmer Roe.
Onderweg kwamen we een bruidstoet tegen. Wat een hel voor de bruidegom! Transpizweet satijnenpak versierd met veel nepjuwelen. De bruid was compleet getransformeerd in een roodharige, witbleke, opgetutte lellebel.  Heel schattig: we werden direct uitgenodigd om even iets lekkers bij hun te komen eten.
Inmiddels was de temperatuur inmiddels opgelopen tot 41 graden dus werd er een 3 uur durende siesta ingelast. Vlug even naar een bakkertje en heerlijke baguettes en broodjes gekocht. Smaakte verrukkelijk te samen met een rose op ons terras van de bungalow.
Later in middag met gids weer naar een berg gereden waar ook weer een Khmer Rouge gevangenis was geweest. Veel backpackers beklommen de berg. Wij deden het slimmer en huurden een 4 wheeldrive. In een grot ook weer restanten van de gruwelen van de Khmer tijd.
Op de top van de berg een prachtig uitzicht over het dal. Helaas met heel veel brutale apen.
Om half 6 begon de uittocht van de vleermuizen uit de grot. Spectaculair. Zullen er misschien wel miljoenen zijn geweest.
De gids heeft ons op verzoek afgezet bij de nachtmarkt waar we curry met stokbrood hebben gegeten.

1. Henk&Loes:
    Ha Tante & Neef,

prachtige foto's met even zoveel spannende belevenissen! Smakelijk verteld.
    het is zoals alle vakanties : knoeien en schoonmaken,
    : vallen en opstaan !!
    Veel genieten!! Groeten Henk en Loes.
  2. Suus:
    20 maart 2015
    Hallo Ralph en Mieke, wat een indrukwekkende verhalen, daar krijg je het idd benauwd van, maar gelukkig ook leuke dingen meegemaakt, veel plezier nog, geniet ervan groetjes Frank en Suus.
  3. San:
    20 maart 2015
    Wat leuk om te lezen dat jullie weer helemaal genieten.. Misschien toch een idee om alleen op de terugweg naar Bangkok te gaan voor de inkopen ;-)
    Liefs van ons
  4. Els en Trix:
    20 maart 2015
    Leuk jullie verhalen weer te lezen. Wij vonden t toen ook erg indrukwekkend en waren na afloop ellendig. Die vleermuizengrot ziet er waanzinnig uit. Ziet echt zwart van die beestjes. Geniet nog verder!!
  5. Erica Willner:
    Lieve mieke en ralph,

Indrukwekkend, chaotisch en typisch M&R, kortom geweldig !!
    Xxxx
  6. Joyce:
    21 maart 2015
    Leuk om te lezen allemaal, tokkies! Haha wat zijn jullie toch erg. Enne, fijn he die bamboo train, ik kan me nog al die insecten herinneren die zo in je gezicht vliegen, echt goor. Geniet ervan, ben heel benieuwd hoe jullie straks de angkhor wat vinden.
    Xx
  7. Annelies Loor:
    Dag Ralph en tante,
    we hebben weer gesmuld van de verhalen! Wát een indrukken allemaal.
    Neem jullie rust in Hua Hin.
    groet,
    Annelies en Albert
  8. Lau:
    21 maart 2015
    Mens, wat een indrukwekkende ervaringen weer! We hebben waarschijnlijk allemaal de Killing Fields film gezien, dus kunnen we ons wel wat voorstellen bij de verschrikkingen. Gek eigenlijk, dat het nu toeristische trekpleisters zijn, maar gelukkig verdient de huidige generatie er nu wat aan.
    Het is maar goed dat jullie ook weer de nodige pretsituaties meemaken. Ik zie jullie al zitten als Tokkies....
    Geniet lekker verder! Liefs, Lau
  9. Marieke:
    22 maart 2015
    Hoi Mam, hoi Ralph, wat een rare rollercoaster lijkt deze reis. Van prachtig naar afschuwelijk, van heel rijk en stijlvol naar dood arm en smerig. Ben heel benieuwd welke verschillen jullie zien tussen vietnam en cambodja. En eten jullie minder dan gebruikelijk? Ik zie zo weinig foto's van het eten? Ik kan het mij wel voorstellen als de lokale keuken gekookte eieren met embryoos als snack aanprijst. Ik griezel al bij de gedachte en jullie weten, dat heb ik niet snel als het om eten gaat. Ben ook benieuwd of jullie die rat nog gaan proberen. Is vast zoiets als konijn. Die curry met stokbrood lijkt wel heel lekker. Hier gaat alles intussen z'n gangetje. Cato heeft net een 5,8 voor haar laatste engels proefwerk gescoord en staat nu een 5. Dat gaat dus steeds een beetje beter en we hoeven ons dus gelukkig geen zorgen te maken over haar overgang. Zorg dat jullie overeind blijven! Heel veel liefs, ook van Sas en Cato.
  10. Maud:
    22 maart 2015
    Wow wat heftig en mooi verhaal jullie beleven weer van alles.
    Veel plezier nog
  11. Elles Bandringa:
    23 maart 2015
    Hoi Mickey en Laaf, wat een reisverhaal weer! Inderdaad van sjiek naar tokkie-niveau. Miek, ik zie je ook bij de foto's op een soort van klapkar zitten. Dit moet echt beter hoor! Ben heel benieuwd naar 'mijn bestelling... '
    Hier alles goed, gisteren met groepje naar Billy Elliot geweest. Echt de moeite waard. Nu ben ik niet echt een musicalliefhebber maar dit was geweldig. Linde en Femke vonden het ook heel erg leuk. Hans Roel is de afgelopen twee weken weer veel op pad geweest. Afgelopen week in Stuttgard en week daarvoor in Barcelona. Hier nog heel erg koud (tenminste vind ik dan) dus 'geniet' nog maar van de warmte. Het wil hier nog niet echt lente(weer) worden.
    XXX van ons allemaal
  12. PWFC:
    24 maart 2015
    hi mam en neefje,
    zo te zien hebben jullie een fantastische reis. Ik merk dat ie wat meer cultureel ingestoken is dan voorheen. Laaf praat niet alleen over het heerlijke eten ;-). Hier alles goed. Behalve dan dat wij vanochtend om 4:15 werden opgewekt door wederom een broekzak gesprek van mama. Pieter boos, 2,5 uur wakker gelegen. En vanochtend: "Waarom belt of appt je moeder mij toch altijd, ze heeft toch ook jouw nummer". Kortom je schoonzoon was een echte Van der Houwen vanochtend ;-). Met de meisjes alles goed hier. Ze zijn al weer druk aan het oefenen voor de toetsweek en Fred ook voor haar entreetoets die ze volgende week heeft. Verder met Ed gaat het redelijk. Hij is inmiddels thuis om daar zijn laatste periode te kunnen hebben. Heb hem nog niet kunnen zien omdat ze nog steeds bezoek afhouden. Komt waarschijnlijk omdat wij alleen echt bevriend zijn met Ed en niet ook met Babben. Komen eerst de gezamenlijke vrienden aan bod. Ed kan wel al weer wat woorden zeggen maar dat gaat nog moeilijk. Verder hier gelukkig geen bijzonderheden. Jullie genietse en ik zal proberen om wat vaker te reageren op jullie blog hoor mam ;-)

xxx PWFC